Tuesday, February 9, 2010

Allah ingin mengujiku..

Siapa kate dalam kehidupan ini tak dek masalah???
tapi ikut orang itu untuk memandang masalahnya dari sudut positif atau negatif..terserah kepada anda..
Jika sesuatu masalah itu dipandang dari sudut positif..nescaya jiwa akan berasa tenang kerana hati kita penuh dengan kebergantungan kepada Allah yakni kita redha dengan ujian dan ketentuan yang telah ditetapkan..TETAPI..
Jika sesuatu masalah itu dipandang dari sudut negatif..nescaya jiwa akan merana dan mula mencari alasan serta mula menyalahkan orang disekelilingnya dan yang lebih parah ada yang sanggup menyalahkan Tuhan...
Oleh itu,anda harus cuba terima setiap masalh yang diberikan Allah kepada kita sebagai kurnia dariNya yang senantiasa ingin mengingatkan kita..dan sebagai ganjaran pahala kepada kita Umat Islam..
Nabi pernah berkata..jangan kau mengatakan kau adalah orang yang beriman selagi kau tidak diuji Allah..
Allah juga pernah berfirman..bahawa Dia tidak akan menurunkan ujian kepada seseorang itu melainkan dibawah batas kemampuan orang tersebut..
Jadi,apabila kita ditimpa masalah seperti,kritikan orang..caci maki orang..kebencian orang..segeralah berbalik kepada Allah kerana Dia adalah sebaik-baik sandaran..mohon petunjuk dan jalan keluar dariNya..InsyaAllah..La tahzan Innallahamaana..Aammin..
Renung-renungkan dan selamat beramal..

1 comment:

  1. agree2! bagus la kmu ni oci..

    We do not burden on anyone beyond his capacity (23:62)

    ReplyDelete